UÇAK havadan daha ağır olduğu halde kendi olanaklarıyla uçabilen aygıt. Bu olanaklar genel olarak kanat, gövde, kuyruk, dümen düzeneği, kalkış-iniş takımı ve motordan ibarettir. Kanatların esas görevi uçağın havada dengede durmasını sağlamaktır. Biçimi uçağın kullanılacağı hıza bağlıdır.
Ses hızından yavaş uçaklarda başka, sesten hızlı uçaklarda daha başka biçimdedir. Gövde uçağın yararlı yükünü, yani sivil uçaklarda yolcuları ya da yükü, askeri uçaklarda silahları taşıyan bölümdür. Pilot kabini de bu bölüme girer.
Biçimi genellikle silindirimsidir ve çapı en büyük uçaklarda 6 metreye kadar varır. Kuyruk uçağın kararlı bir düzende uçuşuna yardım eder, takla atmasını önler, sallantılarını giderir. Kuyruk uzantılarından bazısı yatay, bazısı dikey durur. Ayrıca kanatlar üzerinde de yöneltici dümen ödevi gören bölümler vardır.
Kanalların uçlarında ya da art kenarlarında bulunan bu kanatçıklar uçağın yalpa yapmasına engel olur. Kalkış-iniş takımı bir kanatlar hizasında, bir de gövdenin ön bölümünde olmak üzere iki yerden uçağa bağlıdır. Dev uçaklarda kalkış-iniş takımında yirmiye yakın tekerlek bulunur. Motorlar uçakların kanatlarına (nakliye uçaklarının çoğunda böyledir), gövdesine (tek motorlu askeri uçaklarda böyledir) ya da arkaya kuyruk bölümüne (bazı tepkili nakliye uçaklarında böyledir) konabilir.
6.000-10.000 metre arasında uçan nakliye uçaklarında (süpersonik olanları 15.000-18.000 metre arasında uçar) iç basınç uçak sürekli 2.500 metre yükseklikte uçacakmış gibi ayarlanmıştır. Ayrıca bir havalandırma sistemi, bulunulan ortamın sıcaklığı ne olursa olsun uçağın içinde belli bir sıcaklık ve nem sağlar.
Çok yükseklere çıkabilecek olan savaş uçaklarında iç basınç, camların direnciyle sınırlıdır. Bu nedenle pilot hava basıncının azalmasına karşı kendisini koruyacak özel giysilerle donanmak zorundadır. Ayrıca savaş uçaklarında, uçak tehlikeye girdiği ya da düpedüz tahrip edildiği anda personelin atlayıp kurtulmasını sağlayacak düzenlerin bulunması gereklidir. Bu nedenle askeri uçakların bazı tiplerinde tehlike anında otomatikman dışarı fırlayan koltuklar, hatta pilot kabinleri bulunmaktadır.
Fırlayan koltuk ya da kabin yine otomatikman açılan bir paraşüt yardımıyla yere iner. Bazı askeri uçakların uçuş mesafesini artırmak ve üsse dönüşünü kolaylaştırmak için bu uçaklara havada iken başka uçaklardan yakıt ikmali yapacak düzenler eklenir. Bu teknikten özellikle uzak mesafeli bombardıman uçaklarında yararlanılır. Modern askeri ve sivil uçaklarda, özellikle askeri uçaklarda çok karmaşık elektronik sistemler bulunur. Çok pahalı olan bu sistemler uçakların otomatik olarak yönetilmesini, hedefi bulmasını, isabetli atışlar yapmasını sağlar.