Trafik nedir ne anlama gelir kuralları kazalara neden olan unsurlar nelerdir? hakkında bilgi

TRAFİK geniş anlamda yayaların, taşıtların ve hayvanların karayolu, trenlerin demiryolu, gemilerin denizyolu, uçakların havayolu üzerindeki gidiş geliş hareketlerinin tümü; dar anlamda kara taşıtlarının karayolu üzerindeki hareketi.

Otomobil sanayinin gelişmesi, motorlu kara taşıtlarının hızla çoğalması gerek kentlerde, gerek kent dışındaki yollarda yasal düzenlemeleri zorunlu kıldı. Kargaşaya meydan vermemek, kazaları önlemek ve hızlı bir ulaşım sağlamak için bütün dünya ülkelerince benimsenip uygulanabilecek kurallar konma yoluna gidildi.


Başlıca trafik kurallarını şöylece özetleyebiliriz: Hemen hemen her ülkede trafik akımı sağdan yapılır. Yalnız birkaç ülkede (İngiltere, İrlanda, Tayland, Japonya) öteden beri olduğu gibi yine soldan trafik uygulanmaktadır.


Trafiğin sağdan yapıldığı bütün ülkelerde (Türkiye’de de trafik sağdandır) arabalar birbirini sollayarak geçebilir. Bir taşıt kendinden daha yavaş giden bir taşıtı tehlikesizce geçebilecek bir duruma gelmedikçe o taşıtı sollamamalıdır. Ne yazık ki trafik kazalarının birçoğu tedbirsiz ve yanlış sollama yüzünden olmaktadır.


Yollar çok şeritli otoyol ise kesişme söz konusu değildir; ancak kesişme söz konusu ise öncelik hakkı anayollarındır. Anayollara yan yollardan çıkacak taşıtlar, anayol elverişli olmadıkça yan yoldan ana yola giremezler. Her iki yol da aynı derecede ise, yani iki anayol ya da iki yan yol kesişiyorsa öncelik hakkı sağdan gelen taşıtındır. Cankurtaran, polis ve itfaiye arabalarının, koşullar ne olursa olsun her zaman geçiş üstünlüğü vardır.


Yollar üzerinde hız sınırlarını gösteren işaret levhaları bulunur. Türkiye’de yerleşim içindeki yollarda 50 km’den hızlı gitmek yasaktır. Yerleşim yerleri dışında ise en yüksek hız 90 km’dir. Bu sınırlama radarla denetlenmekte ve daha yüksek hızla giden taşıtların sürücülerinden para cezası alınmaktadır.


Geceleyin bütün taşıtların belli yerlerinin ışıklandırılması zorunludur. Gece yol alan bir taşıt öndeki beyaz, arkadaki kırmızı çift ışıklarını ve plaka lambasını sürekli olarak yakmak zorundadır. Karanlık yollarda, karşıdan gelen sürücüyü rahatsız etmek söz konusu olmadığı zaman uzun huzmeli farlarını yakabilir.


Türkiye’de yukarıda anlatılanlarla birlikte daha başka kuralları da (şoför ehliyeti, ruhsatname alma koşulları, vb.) içeren bir Trafik Kanunu vardır. İllerde emniyet müdürlüklerine bağlı trafik şubeleri bu kanunun hükümlerini uygulamaya çalışır. Trafiğe çıkacak arabalar belli aralıklarla trafik muayene kurallarınca gözden geçirilip trafiğe çıkacak nitelikte olup olmadıkları saptanır. Elverişli olanlara izin verilir. Sürücü ehliyetleri de beş yılda bir gözden geçirilerek sakıncalı olmayanlar uzatılır.