Sıkıyönetim nedir ne işe yarar ne zaman ilan edilir şartları nelerdir? hakkında bilgi

SIKIYÖNETİM olağanüstü ve tehlikeli dönemlerde güvenliği sağlamak üzere bir ülkenin herhangi bir ya da birkaç bölgesinde veya tümünde kurulan askeri nitelikte yönetim sistemi. Sıkıyönetimin koşulları, ilanı, yetkileri gerek anayasa, gerek sıkıyönetim kanunuyla (1402 sayılı yasa) ayrıntılı bir şekilde hukuk kurallarına bağlanmıştır.

Sıkıyönetimin ilanı için gerekli koşullar, 1961 Anayasası’na göre şunlardır: Savaş hali; savaşı gerektirecek bir durumun baş göstermesi; ayaklanma olması; vatan veya cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli bir kalkışma veya ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten ya da dıştan tehlikeye düşüren veya anayasanın tanıdığı hür demokratik düzeni veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelen şiddet hareketleri hakkında kesin belirtiler bulunması.


Sıkıyönetim ilanı yetkisi Bakanlar Kurulu’na aittir. Ancak Bakanlar Kurulu tarafından alınan sıkıyönetim kararının hemen TBMM’ne sunulması gerekir. Sıkıyönetimin süresi en çok iki aydır. Parlamento bunu kısaltabilir. Durumda değişiklik yoksa sıkıyönetim ikişer aylık sürelerle yeniden uzatılabilir.


Sıkıyönetim ilanı ile, sıkıyönetime bağlanan yerlerde tüm zabıta yetkileri sivil yönetimden askeri makamlara geçer. Sıkıyönetim makamları özgürlükleri kısıtlayabileceği gibi tamamen kaldırabilir de. Sıkıyönetim süresi dolup da uzatılmazsa sona erer. Bakanlar Kurulu süresi dolmadan da sıkıyönetime son verebilir. Sıkıyönetimi gerektiren hallerle ilgili davalar sıkıyönetim mahkemelerinde görülür.