Sermaye nedir neye göre belirlenir ne işe yarar? hakkında bilgi

SERMAYE toprak ve emek dışında üretim ve mübadele araçlarının tümü. Anamal. Sermaye, doğası bakımından, doğrudan doğruya kullanımla tüketilmeye elverişli olmayan ekonomik bir maldır. Başka malları üretmeye yaradığı için “araç mal” da denebilir.

Sürekli olarak saklanabilen herhangi bir değer yada mal da bir sermayedir. Genel olarak bir işletmenin çalışmasını sağlamak için kullanılan para, sermayenin en belirgin örneğidir. Bir işletmede kullanılan sermaye ikiye ayrılır: 1-Değişmez sermaye; 2 Değişen sermaye.


Değişmez sermaye üretim araçlarına (makineler, tezgahlar, aletler, binalar, vb.) yatırılan sermayedir. Üretim araçları zamanla yavaş yavaş yıprandığından, her yıl bunların değerinin küçük bir bölümü üretilen malın maliyetine katılır. Bu sermaye bölümleri amortisman olarak ayrılır ve ilerde eskiyen araçların yenilenmesinde kullanılır.


Değişen sermaye değişmez sermayenin işletilmesi için kullanılır. Hammadde alımı, enerji sağlanması, ücretlerin ödenmesi, vb. bu sermaye ile (para) sağlanır. Değişen sermaye, emeğin yarattığı artı değerin işverenin eline geçmesiyle sürekli olarak büyür.


Sermaye sanayileşmenin başlıca aracıdır. Gerek kapitalist rejimlerde, gerek üretim araçları için özel mülkiyeti kabul etmeyen rejimlerde, ekonomik yaşamda büyük önem taşır. Bu nedenle yeteri kadar sermaye birikimi olmayan ülkeler, daha önceleri sermayenin birikmiş olduğu yabancı ülkelerden sermaye getirmeye çalışırlar (yabancı sermayeyi teşvik yasaları). Tüketim kısılması ve halkın tasarrufa teşvik edilmesi de sermaye birikiminin başka yollarıdır.