KONFÜÇYÜS (İÖ 551-479) Çinli düşünür. Küçük yaşta öksüz kaldığından yoksulluk içinde büyüdü. İÖ 492’den sonra yurdu Lu ülkesinden (bugünkü Şandung) ayrılmak zorunda kaldı. Sonraları ülkesine yerleşme izni alarak bir okul kurdu ve ölümüne kadar öğrenci yetiştirdi.
Bu okulda ahlakla ilgili dersler verdi. Bu konuda başvurduğu kaynaklar sonradan Konfüçyüsçülüğün klasikleri (king) haline gelen eserlerdi. Bu eserlerden bazılarını kendisinin yazdığı ya da elden geçirdiği ileri sürülmüşse de, Konfüçyüs’ün hiç bir eser yazmadığına kesin gözüyle bakılmaktadır. Zaten kendisi de eski gelenekleri genç kuşaklara ilettiğini söylemiştir.
Konfüçyüs iki erdemi savunur: Dostluk ve hakbilirlik. Bu iki erdem insanlar arasında soyluluk, onur ve karşılıklı saygının oluşması amacına yöneliktir. Kontüçyüsçülük Çin’de ve (bazı görüşleri, dışlanarak) Japonya’da çok etkili olmuştur. İS 5. yüzyıldan itibaren Konfüçyüsçü tapınaklar yapılmaya başlanmıştır. Çin ve Japon toplumlarını çok etkilemiş olan bu düşünce, bir din olarak da yakın zamana kadar etkisini sürdürmüştür.
Bu okulda ahlakla ilgili dersler verdi. Bu konuda başvurduğu kaynaklar sonradan Konfüçyüsçülüğün klasikleri (king) haline gelen eserlerdi. Bu eserlerden bazılarını kendisinin yazdığı ya da elden geçirdiği ileri sürülmüşse de, Konfüçyüs’ün hiç bir eser yazmadığına kesin gözüyle bakılmaktadır. Zaten kendisi de eski gelenekleri genç kuşaklara ilettiğini söylemiştir.
Konfüçyüs iki erdemi savunur: Dostluk ve hakbilirlik. Bu iki erdem insanlar arasında soyluluk, onur ve karşılıklı saygının oluşması amacına yöneliktir. Kontüçyüsçülük Çin’de ve (bazı görüşleri, dışlanarak) Japonya’da çok etkili olmuştur. İS 5. yüzyıldan itibaren Konfüçyüsçü tapınaklar yapılmaya başlanmıştır. Çin ve Japon toplumlarını çok etkilemiş olan bu düşünce, bir din olarak da yakın zamana kadar etkisini sürdürmüştür.